Diamonds are a girls best freind!- Marylin Monroe

Efter att ha haft besök över helgen av mammas gamla kompis från Göteborg har jag kommit på en sak.. Vi var nämligen på det naturhistorista museet och gick och kollade på lite olika utställningar men det var en som fångade mig skarpt.. det var utsällningen om sten och andra grundämnen skapade av naturen själv, "skatter från jordens inre"

Jag vet inte om det är så att jag har fått en ny hobby eller om mitt starka intresse och all facination kommer försvinna inom kort!? Så jag satt imorse och kollade upp olika grundämnen och stenar.

Helt plötsligt känns guld och silver hur trist som helst... jag förstår heller inte hur det kan vara så litet värde på dessa stenar, eller jag förstår.. för det finns så många.. men de är så vackra så då borde de kunna användas till smycken och konst och diverse andra prylar... Jag lärde mig mycket när jag kollade lite på internet om de olika stenarna men framför allt hur jävla dyr en liten vit sten kan va.. men det är inte bara en liten vit sten grabbar.. Det är en slipad diamant! ;)

En rådiamant t.ex. är nästan inte värt nånting.. men så fort den har gått igenom rätt slipning och man har tagit reda på hur mycket smuts det är i, och hur grumlig den är kan man genast sätta ett pris. En mindre fin diamant skulle väl ligga på ca 10.000 kr.

Kolla in www.minerals.se där finns massor av läckerheter.. men man borde veta vad man ska göra av de annars är det ingen idé att köpa de..

                                     

Ren gissning: den här diamanten väger säkert 10-15 ct och bara en ct diamant kostar typ 10 lax..

Care to get me one?
You know you love me!
xoxo


Kommentarer
Postat av: Jäniför

Äh, stenar........ :D

2008-10-27 @ 13:20:57
URL: http://sporroong.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0